2020.1.2

SVĚT LITERATURY 2020 (XXX) 61

Manipulácia slovami Textová a autorská performativita Ivana Vyrypajeva

WORD MANIPULATION IVAN VYRYPAEV’S TEXTUAL AND AUTHORIAL PERFORMATIVITY

Romana Štorková Maliti

 

 FULL TEXT   

 ABSTRACT (en)

The study deals with the issue of performativity of contemporary Russian drama, the so-called new drama. It works within the examples of selected works, concept and strategy of the Russian playwright, director and performer Ivan Vyrypayev. From the point of view of the meaning of the literary communication model (author — text — reader), theory of performativity, reader-response criticism and literary anthropology, the author primarily monitors authorial and textual performativity and tries to name Vyrypaev’s tools of literary manipulation in the relationship to his recipient-reader-spectator.

 KEYWORDS (en)

Ivan Vyrypaev — contemporary playwriting — contemporary Russian literature — performativity

 KLÍČOVÁ SLOVA (cs)

Ivan Vyrypajev — současné drama — současná ruská literatura — performativita

 DOI

https://doi.org/10.14712/23366729.2020.1.2

 REFERENCES

SOURCES

Vyrypajev, Ivan. Hry. Přel. Eva Maliti Fraňová, Romana Štorková Maliti. Bratislava: Divadelný ústav, 2016.

Vyrypajev, Ivan. „Júl“. Přel. Romana Maliti. In Ruská dráma. Bratislava : Divadelný ústav, 2008. s. 261–291.

Vyrypajev, Ivan. „Ilúzie“. Přel. Romana Maliti. Bratislava : Slovenské národné divadlo, 2014. s. 27–46.

Vyrypajev, Ivan. „UFO“. [online]. [cit. 13.5.2019]. Dostupné z: .

Vyrypajev, Ivan. „Interview S-FBP 4408“. Videozáznam projektu. [online]. [cit. 13.5.2019]. Dostupné z: .

Vyrypajev, Ivan. „Čemu ja naučilsja u zmeji“. [online]. [cit. 13.5.2019]. Dostupné z: .

LITERATURE

Bílek, Petr A. Hledání jazyka interpretace k modernímu prozaickému textu. Brno : Host, 2003.

Compagnon, Antoine. Démon teórie: Literatúra a bežné myslenie. Přel. Jana Truhlářová. Bratislava : Kalligram, 2006.

Fischer-Lichte, Erika. Estetika performativity. Přel. Markéta Polochová. Mníšek pod Brdy : Na konári, 2011.

Iser, Wolfgang. Fiktivní a imaginární: Perspektivy literární antropologie. Přel. Miroslav Petříček. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2017.

Lipoveckij, Mark — Beumers, Birgit. Performansy nasilija: Literaturnyje i teatraľnyje eksperimenty „novoj dramy“. NLO : Moskva, 2012.

Macura, Vladimír — Jedličková, Alice (eds.). Průvodce po světové literární teorii 20. století. Brno : Host, 2012.

Magdová, Marcela. Ivan Vyrypajev: „Nejsem reinkarnace Čechova…“ Divadelní noviny, 2011, 14. 10. 2011. [online]. [cit. 12. 4. 2019]. Dostupné z: <http://www.divadelni-noviny.cz/ivan-vyrypajev-nejsem-reinkarnacecechova%E2%80%A6.

Magdová, Marcela. Ruské „nové drama“ Od subkultury k mainstreamu. Disertační práce. Divadelní fakulta AMU : Praha, 2017.

Matvijenko, Kristina. „Génius čistého produktu“. In Ivan Vyrypajev. Hry. Bratislava : Divadelný ústav, 2016. s. 7–19.

Merenus, Aleš: Divadlo a performance aneb Od divadelní sémiotiky k performančním studiím. In Performance/performativita. Ed. Ondřej Sládek. Praha : Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2010. s. 149–170.

Newton, Kenneth H. Jak interpretovat text. Přel. Milan Orálek. Olomouc : Periplum, 2008.

Rudnev, Pavel. Drama pamjati: Očerki istorii rossijskoj dramaturgii 1950–2010. Moskva : NLO, 2018.

Sládek, Ondřej (ed.). Performance/performativita. Praha : Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., 2010.

Sládek, Ondřej: Literatura a performance. In Performance/performativita. Ed. Ondřej Sládek. Praha : Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., 2010. s. 35–66.

Zincov, Oleg. Trezvosti-boj. In Vedomosti. 8. 4. 2014, nestránkované [online] [cit. 13.5.2019]. Dostupné z: .

Úvod > 2020.1.2