2021.2.5

SVĚT LITERATURY 2021 (XXXI) 64

Tatarkova autobiografická ikonografia (Navrávačky)

TATARKA’S AUTOBIOGRAPHICAL ICONOGRAPHY (NAVRÁVAČKY)

Marcel Forgáč

 

 FULL TEXT   

 ABSTRACT (en)

The article focuses on the analysis of autobiographical intentions in Dominik Tatarka’s work Navrávačky. The author’s autobiographical approach is decrypted in the Nietzschean context as the subject’s self-realization strategy based on the principle of fixation and elaboration. The Carpathian shepherd concept, which is a result of the interference between fixation and elaboration principle, is based on the autobiographical semantic concentration and re-direction of the experienced events. However, by activating mythological schemes, it creates an opportunity to transform the author’s pragmatic image into an icon.

 KEYWORDS (en)

Dominik Tatarka — Navrávačky — identity — memory — Friedrich Nietzsche — icon

 KLÍČOVÁ SLOVA (sk)

Dominik Tatarka — Navrávačky — identita — pamäť — Friedrich Nietzsche — ikona

 DOI

https://doi.org/10.14712/23366729.2021.2.5

 REFERENCES

Assmannová, Aleida. Prostory vzpomínání. Přel. Jakub Flanderka, Světlana Ondroušková a Jiří Soukup. Praha: Karolinum, 2018.

Bátorová, Mária. Dominik Tatarka slovenský Don Quijote. Bratislava: VEDA, 2012.

Eliade, Mircea. Posvátné a profánní. Přel. Filip Karfík. Praha: OIKOYMENH, 2006.

Finck, Almut. „Pojem subjektu a autorství: K teorii a dějinám autobiografie“. In Úvod do literární vědy. Eds. Miltos Pechlivanos — Stefan Rieger — Wolfgang Struck — Michael Weitz. Přel. Miroslav Petříček. Praha: Herrmann & synové, 1999, s. 279–289.

Foucault, Michel. „Technológie seba samého“. In Foucault, Michel. Moc, subjekt a sexualita. Prel. Miroslav Marcelli. Bratislava: Kalligram, 2000, s. 186–214.

Homér. Odysseia. Přel. Vladimír Šrámek. Praha: Academia, 2012.

Kadlečík, Ivan. Vlastný horoskop. Levice: Koloman Kertész Bagala, 2002.

Kouba, Pavel. Nietzsche: Filosofická interpretace. Praha: Oikoymenh, 2006.

Lakoff, George — Johnson, Mark. Metafory, kterými žijeme. Přel. Mirek Čejka. Brno: Host, 2002.

Mikula, Valér. Démoni súhlasu i nesúhlasu. Ivanka pri Dunaji: F. R. & G., 2010.

Mikula, Valér. „Tatarkova neznáma (čiže vitalistická) tvár“. In Texty Dominika Tatarku. Eds. René Bílik — Peter Zajac. Bratislava: VEDA, 2014, s. 48–58.

Mlynář, Jakub. „Paměť a narativita“. In Kolektivní paměť: K teoretickým otázkám. Eds. Nicolas Maslowski — Jiří Šubrt a kol. Praha: Karolinum, 2014a, s. 213–235.

Mlynář, Jakub. „Vztah paměti a identity v soudobé sociologii“. In Kolektivní paměť: K teoretickým otázkám. Eds. Nicolas Maslowski — Jiří Šubrt a kol. Praha: Karolinum, 2014b, s. 257–276.

Münz, Teodor. „Doslov“. In Nietzsche, Friedrich. Vôľa k moci ako poznanie. Bratislava: Kalligram, 2014, s. 97–111.

Münz, Teodor. „Nietzscheho kritika Kantovej metafyziky“. Studia philosophica Kantiana, 2012, č. 2, s. 50–66. [online]. [cit. 27. 4. 2020]. Dostupné z https://www.unipo.sk/public/ media/19627/Nietzscheho%20kritika%20 Kantovej%20metafyziky_T.Munz%202_2012. pdf. OPEN ACCESS 88 SVĚT LITERATURY 64

Münz, Teodor. „Od Kantovej metafyziky k Nietzscheho základom metafyziky“. Studia philosophica Kantiana, 2015, č. 1, s. 3–16. [online]. [cit. 27. 4. 2020]. Dostupné z https:// www.unipo.sk/public/media/22028/Od%20 Kantovej%20metafyziky_Munz.pdf.

Nietzsche, Friedrich. Nečasové úvahy. Přel. Jan Krejčí, Pavel Kouba. Praha: OIKOYMENH, 2005.

Nietzsche, Friedrich. Soumrak model čili: Jak se filosofuje kladivem. Přel. Alfons Breska. Olomouc: Votobia, 1995.

Nietzsche, Friedrich. Tak pravil Zarathustra. Přel. Otokar Fischer. Olomouc: Votobia, 1995.

Nietzsche, Friedrich. Vôľa k moci ako poznanie. Prel. Teodor Münz. Bratislava: Kalligram, 2014.

Pichler, Tibor. „Byť samým sebou: Slová a étos opravdivosti u Dominika Tatarku“. In Texty Dominika Tatarku. Eds. René Bílik — Peter Zajac. Bratislava: VEDA, 2014, s. 9–21.

Pokorný, Milan. „Mezi domovem a světem: K hledání identity v díle Dominika Tatarky“. In Dominik Tatarka v souvislostech světové kultury. Eds. Ivo Pospíšil — Anna Zelenková. Brno: Tribun EU, 2013, s. 79–86.

Šmídová-Matoušová, Olga. „Auto/biografie, sociologie a kolektivní paměť“. In Kolektivní paměť: K teoretickým otázkám. Eds. Nicolas Maslowski — Jiří Šubrt a kol. Praha: Karolinum, 2014, s. 236–256.

Štolbová, Eva. Navrávačky s Dominikom Tatarkom. Bratislava: LIC, 2013.

Tatarka, Dominik. Navrávačky. Bratislava: Artforum, 2013.

Tatarka, Dominik. Sám proti noci. Bratislava: Artforum, 2017.

Todorov, Tzvetan. Poetika prózy. Přel. Jiří Pelán, Libuše Valentová. Praha: Triáda, 2000.

Zajac, Peter. „Autobiografickosť ako estetická kategória“. In Možnosti autobiografickosti. Ed. Ivana Taranenková. Bratislava: Ústav slovenskej literatúry SAV, Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 2013a, s. 9–32.

Zajac, Peter. „Edičná poznámka“. In Tatarka, Dominik. Navrávačky. Bratislava: Artforum, 2013b, s. 102–103.

Zajac, Peter. „Tatarkova cesta“. Slovenská literatúra, 40, 1993, č. 2–3, s. 92–103.

Zelenková, Anna. „Navrávačky — autobiografický žáner medzi autentickosťou a fikciou“. In Dominik Tatarka v souvislostech světové kultury. Eds. Ivo Pospíšil — Anna Zelenková. Brno : Tribun EU, 2013, s. 121–132.

Znebejánek, František. Sociální hnutí. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997.

Úvod > 2021.2.5