2021.2.8

SVĚT LITERATURY 2021 (XXXI) 64

Paměť živá a zahlazená Traumatický realismus v prózách Patricka Modiana, Georgese Pereca a W. G. Sebalda

THE TENSION BETWEEN ACTIVE AND OBLITERATED MEMORY TRAUMATIC REALISM IN THE WORKS OF PATRICK MODIANO, GEORGES PEREC AND W. G. SEBALD

Nina Hřídelová

 

 FULL TEXT   

 ABSTRACT (en)

This study deals with the question of the representation of memory and trauma in the works of Patrick Modiano, Georges Perec and W. G. Sebald. The study focuses on the possibilities and difficulties of representing the traumatic experience of the Holocaust as well as the tension between the authors’ personal memory and the collective and cultural memory expressed in post-war literature. Looking at the individual texts, the study traces various signs of traumatic narrative displayed in them, such as hypertrophied motifs of memory, disruptions of linear chronology or a specific register that makes elements of extreme experience penetrate into the everyday. The study concludes that by means of traumatic narration, the authors find common ground in the ethical imperative of testimony.

 KEYWORDS (en)

Memory — remembrance — identity — trauma — novel — modern literature

 KLÍČOVÁ SLOVA (cs)

Paměť — vzpomínka — identita — trauma — román — moderní literatura

 DOI

https://doi.org/10.14712/23366729.2021.2.8

 SOURCES

Modiano, Patrick. Rue des Boutiques obscures. Paris: Gallimard, 1978.

Modiano, Patrick. Un pedigree. Paris: Gallimard, 2005.

Modiano, Patrick. Dora Bruderová. Přel. Pavla Doležalová. Brno: Barrister & Principal, 2007.

Modiano, Patrick. Ulice Temných krámků. Přel. Václav Jamek. Praha: Mladá fronta, 2014.

Perec, Georges. Život návod k použití. Přel. Kateřina Vinšová. Praha: Mladá fronta, 1998.

Perec, Georges. La disparition. Paris: Denoël, 2007.

Perec, Georges. Muž, který spí. Přel. Lukáš Prokop. Praha: Rubato, 2016a.

Perec, Georges. W aneb Vzpomínka z dětství. Přel. Václav Jamek. Praha: Rubato, 2016b.

Sebald, W. G. Austerlitz. Přel. Radovan Charvát. Praha: Paseka, 2009.

Sebald, W. G. Saturnovy prstence. Přel. Radovan Charvát. Praha: Paseka, 2012.

 LITERATURE

Adorno, Theodor W. Estetická teorie. Přel. Dušan Prokop. Praha: Panglos, 1997.

Assmannová, Aleida. Prostory vzpomínání: Podoby a proměny kulturní paměti. Přel. Jakub Flanderka, Světlana Ondroušková, Jiří Soukup. Praha: Karolinum, 2018.

Barthes, Roland. Světlá komora. Přel. Miroslav Petříček. Praha: Fra, 2005.

Bauman, Zygmunt. Modernita a holocaust. Přel. Jana Ogrocká. Praha: SLON, 2003.

Bauman, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. Přel. Miloslav Petrousek. Praha: SLON, 1995.

Benjamin, Walter. Psaní vzpomínání: Výbor z díla III. Přel. Martin Ritter. Praha: Oikoymenh, 2016.

Benjamin, Walter. „A Short History of Photography“. Screen, 13/1, 1972, s. 5.

Berger, John. O pohledu. Přel. Martin Pokorný. Praha: Fra, 2009.

Freud, Sigmund. Vybrané spisy II–III. Přel. Otakar Kučera, Bohodar Dosužkov, Karel Kopřiva, Jaroslav Vácha, Jiří Pechar, Luděk Hošek. Praha: SZdN, 1993.

Fulka, Josef. „Autobiografický text a práce truchlení: Melancholie u Bartha a Althussera“. Slovo a smysl, 2, 2005, č. 4. [online]. [cit. 2. 12. 2020]. Dostupné z http:// slovoasmysl.ff.cuni.cz/node/358.

Hirsch, Marianne. The Generation of Postmemory: Writing and Visual Culture after the Holocaust. New York: Columbia University Press, 2012.

Hirschová, Marianne — Spitzer, Leo. „Co je na obrázku špatně? Archivní snímky v současných narativech“. In Paměť a trauma pohledem humanitních věd. Ed. Alexander Kratochvil. Praha: Akropolis, 2015, s. 207–221.

Jamek, Václav. „Geniální hračičkář a jeho mistrovské dílo“. In Perec, Georges. Život návod k použití. Praha: Mladá fronta, 1998, s. 717–735.

Lacan, Jacques. Le séminaire XI: Les quatres concepts fondamentaux de la psychanalyse. Paris: Seuil, 2014.

Lévinas, Emmanuel. Etika a nekonečno. Přel. Věra Dvořáková, Miloš Rejchrt. Praha: OIKOYMENH, 2009.

Nora, Pierre. „Světový nástup paměti“. In Paměť a trauma pohledem humanitních věd. Ed. Alexander Kratochvil. Praha: Akropolis, 2015, s. 62–72.

Petříček, Miroslav. Filosofie en noir. Praha: Karolinum, 2018.

Rothberg, Michael. Traumatic Realism: The Demands of Holocaust Representation. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2000.

Sontagová, Susan. O fotografii. Přel. Pavel Vančát. Litomyšl — Brno: Paseka — Barrister & Principal, 2002.

Sorabji, Richard. Aristotelés o paměti. Přel. Martin Pokorný. Praha: Rezek, 1995.

Todorov, Tzvetan. V mezní situaci. Přel. Kateřina Lukešová. Praha: Mladá fronta, 2000.

Úvod > 2021.2.8